längesedan blogg!



Nu, äntligen ska det bli ett riktigt blogginlägg om stallet! Varför har det inte kommit tidigare? Har inte kännt för att blogga ;) Men nu :) Idag åkte jag med Johanna till stallet och gjorde allting utan att någon var där, den känslan du! Dvs. jag tog t.o.m. in Blondie och ryktade henne ensam (hon gillar ju inte att stå ensam i boxen) med mat till henne såklart men ändå! Testade att ställa upp henne i stallgången men nej det ville hon inte, istället gick hon iväg i stallgången och jag lovar, har hon bestämt sig har jag inget att sätta emot ;) Så hon fick stå i boxen trots det dåliga ljuset xD 

Sedan kom Johanna med Larko och hon gick med honom medan jag red Blondie :) Och efter den lilla rundan blev det trav på "fältet" och galopp i paddocken!

/ Sara

blogresponse

Som ni säkert ser har bloggsvar ändrat sitt namn till blogresponse! Klickar du på "Fråga, jag svarar" kommer du till våran frågsida (texten ska ändras ;)) och där kan du ställa en fråga eller följa oss, hur bra är inte det? :D 

 

Det ingringade är en knapp där man kan följa våra frågor!

lite funderingar...



Om jag skulle byta den här bloggen mot en vardagsblogg ~ där mitt hästliv självklart ingår,
skulle du fortsätta följa bloggen då?


stallet! <3




Stallet efter maten och mamma och förmodligen Elin ska med ;) Nu måste jag göra läxor :( Menmen något roligt väntar ju efter så det ska nog gå ;P


BLOGGSVARS TÄVLINGEN FÖRENKLAD

DU BEHÖVER BARA LÄNKA INLÄGGET OCH SKICKA EN KOMMENTAR, VINNAREN LOTTAS

http://ponylife.webblogg.se/2011/may/bloggsvars-tavling.html#comment


BLOGGSVARS TÄVLING!




med bloggsvar kan du svara på frågor! men tyvärr måste någon bjuda in dig, nu har du chansen att bli inbjuden!

VINN BLOGGSVAR!

LÄNKA TILL DET HÄR INLÄGGET PÅ DIN BLOGG/HEMSIDA

LÄNKA INLÄGGET DU SKRIVIT I EN KOMMENTAR

SKICKA KOMMENTAREN


NU ÄR DU MED, ENKELT VA? :D

vinnaren lottas


MALIN KOMMER TILLBAKA

Just nu är Malin inaktiv, men kommer tillbaka så fort hon känner att det händer något roligt! :D


helgen



"min" fina tjej <3

Spenderades i sommarstugan och därför var uppdateringen så dålig (fast den brukar vara rätt dålig så ni märkte kanske ingen skillnad?)! Men iallafall så red jag till stora skogen med pappa (pappa gick bredvid) i lördags vilket gick väldigt bra, hon var inte "lördagssur" :) Jag red genom vatten och Blondie gillar ju inte att gå ifrån den som följer med men hon gick glatt i! :D Underbart!


ut med bädden!



orkade inte reigera hennes öga


Ifredags mockade jag ut bädden med lite hjälp av mamma :) Sedan la vi in två fulla små-skottkärror med halm i boxen :D Älskar när det är helt ny ren halm! <3


fin



jag sover inte

Igår var hon riktigt fin! :D Jag har börjat förstå mer hur man ska göra och då förstår ju hon vad hon ska göra! Tränade på skänkelvikning också, men det gick inte så bra haha. Hon flyttade bara framdelen, bakdelen var åt sidan om ni förstår? ;) Ja det gick iallafall inte bra även om jag då tog i tyglen :P



mobilblogg



klicka här för att läsa all info

Letade efter en app så att jag kan mobilblogga, det finns tyvärr inte än, men jag tror att det ska komma :D Iallafallså hittade jag det här och man behöver inte betala ngt mer än den vanliga kostnaden om jag förstod rätt ;) Detta är dagens tips ~ inte så hästigt men har man hästblogg blir det lite hästigt :)


dagens tips!


FÖRTYDLIGAG TEXT!:

allround-sporrar: 149 kr
stigbyglar: 479

stigbyglarna finns även i färgerna silver och svart!
EJ SÄKERHETSSTIGBYGLAR!
stigbyglar kan tappa färg på slitytor!

Hur roligt hade det inte varit att matcha det här? :D
Johanna har ju röda stigbyglar så isf blir det väl röda sporrar om jag nu ska rida med sporrar ;)

SKULLE DU KUNNA TÄNKA DIG ATT KÖPA NGT AV DET HÄR?

allt från hooks.se


SARAS DREAMS

Mina drömmar är stora och jag säger inte att jag kommer att lyckas! Men here we go:



Jag vill ha ett vitt stall med åtta R Y M L I G A boxar till ponnys och hästar, alla ska vara lika stora(boxarna alltså)! Det ska finnas en stor spolspilta med både varm och kall-vatten. Sadelkammaren ska vara uppvärmd på vintern och man ska kunna sitta och fika på golvet! Stallgången ska vara bred och det ska inte vara galler på boxarna, varken intill varnadra eller ut mot stallgången! Istället ska stallgången vara så bred att hästarna inte ska kunna bita varandra och i boxarna ska det vara högre på ena sidan så att de inte kan sticka över sina huvuden och bitas! Det ska finnas hagar både till vintern och sommaren, stora och rymliga! Det ska finnas ett tvättrum med en S T O R tvättmaskin där man får in täcken!






Jag vill bli tävlingsryttare eller ridinstruktör :P Blir jag tävlingsryttare måste jag ju gå över till stor häst men annars vill jag rida ponny 4-ever, för ja tror inte att ja blir så lång ;)<3


"Som unghästar på grönbete"

Jag i förmiddags var jag med o släppte två gallopörer o en travare på bete vid Torupps slott. Tre glada, spralliga o nyfikna 1åringa ston som aldrig har träffats förut, så söta! Där var rednan några i hagarna runt om, o det kommer komma tre kompisar till, som ska gå i samma hage. I ena hagen bredvid går fölstona o dom äldre unghästarna, o i den andra hagen går hingstarna. Vilken rolig sommar det kommer bli för lilla Stella, som vi hoppas ska bli en toppentravare i framtiden.
O på tal om travare, är det bara jag som tycker att det är FEL att träna så unga hästar? Stella är redan påbörjat inkörd, ledd med vagn o tömkörd, o får lov att starta i tävlingar om ett år! Hon är bara 1 år, o bara ett föl i mina ögon! Finns det någon som vet varför man börjar så tidigt? Det kan inte vara bra, dom är ju inte alls färdigvuxna, vakren i huvudet eller kroppen o har inte lärt sig hur det är att vara föl innan dom plötsligt ska vara färdiga, vältränade, utbildade vuxna hästar, som ska tävla o springa in en massa pengar åt gubbar som sitter i soffan, kollar på tv o kallar sig ägare. Vad är det för liv för en ett/två-årig häst? En ridhäst blir ju inte inriden förän den är tre, o det är ju inte så många tävlingshästar man möter på tävlingsplatser som är tre eller mindre. Men på travtävlingar? Då är dom som bäst i den åldern, o startar redan när dom är två!

Det var inte så lätt att fånga dom nysläppta små hästana på bild, men här kommer lite bilder på dom o några på hästarna i de andra hagarna.


Förra bilden jag har på Stella...


...o ett år senare är hon såhär stor (längst till höger, travaren med travsteget)













Red Tara oxå idag. Blev en runda i skogen o hon fick springa av sig lite, o det verkade hon gilla. Fort ska det gå, enligt henne i alla fall. Hon han varit lite kinkig när man ska få henne att gå fint, varit stel o antingen överpigg eller superseg när man ska ställa henne eller få henne att gå ordentligt. Så då blev det två uteritter denna veckan istället, så får vi se hur det går nästa gån, för då blir det dressyr på banan tror jag.
Nu får hästarna dessutom vänja sig vid ordentligt gräs innan dom släpps på bete dom oxå, så de turas om att gå i hagen med mest gräs, o maskrosor...

                                                                                                          

idag ville blondis vara jättego!



Ja idag ville Blondis vara jättego
hela tiden :D<3 Det brukar hon visserligen vara men ibland när hon är ensam i stallet blir hon inte så glad... Iallafall så tog vi (jag och mamma) in henne i boxen och där var ju ingen mat utan jag kom med lite körsbörslucern när hon stod i boxen med mamma och hon var inte stirrig eller försökte träna sig ut! :D Mamma är ju starkare än jag också så det blir ju enklare för henne xD Men jag ledde henne ut i stallgången och band upp henne och där försökte hon inte heller gå iväg! Och när jag skulle tvätta henne med torrschampo gick hon kanske två steg och stod sedan still! Självklart fick hon belöning när hon var så duktig ;) Samma sak med ögonen :D Efter ridturen blev det spolning eftersom hon var svettig. Mamma höll henne i träns och mutade henne med morötter medan jag spolade och hon stod still den mesta av tiden! Bete efter spolningen i solen :) tror det var sol iaf xD


dressyren gick



från förra vecken, och nej här är hon inte ställd

Jäklahimlajättesuperduperawesomebäst!!!
Hon var lite seg ibörjan men jag anar att det var för att vi var innomhus ;) Jag fick lära mig skänkelvikning och jag tränade mer på att ställa henne! I vänster varv går det väldigt bra medan det går segare i höger. Först var hon som sagt lite seg så vi galopperade något varv för att hon skulle piggna till. Sedan tränade jag på att ställa henne i trav. I vänster varv gick det jättebra! Efter ett tag behövde jag inte göra något bara hålla i tyglen (alltså inte lirka) :) I höger gick det segare och jag fick lirka rätt mycket innan hon ställde sig, men det var det värt för i galoppen fick jag till några språng då hon var ställd! :D Eftersom det blev ett väldigt intensivt ridpass blev hon svettig så det blev till att spola henne efter ;)


flug, eksem och sol-täcken



http://www.horze.se/Flugt%C3%A4cken/antiflyrugs,sv_SE,sc.html



http://www.hooks.se/deptlist.aspx?deptid=93&requestedPage=2&currentSortType=sortPris&currentSortOrder=ASC



http://www.hastprodukter.se/productlist.asp?catid=8

Imorgon ska jag förmodligen handla lite hästgrjer med mamma! :D Kollade runt i olika webbutiker på flug, sol och eksem-täcken och hittade massor (såklart) bla. det här :) Någon som har tips på ett bra flug, eksem, sol täcke? Skicka isåfall iväg en kommentar!

Jag tipsar om dessa täcken eftersom man kan läsa om dem, så det är väl mest weshopen jag tipsar om men ändå :)
Det här var dagens tips!
någon som vill att jag ska fortsätta med dagens tips?



barbacka, utan regn!



inte från i tors/idag

Mamma är ju inte så förtjust i att fotografera så det blev inga bilder i torsdags :( Men det gick superbra i torsdags, hon var så snäll<3 Som rubriken säger red jag barbacka och vi klarade oss nästan precis undan regn! :D I början av ridturen kollade jag om jag kunde stanna, styra och skritta, allting gick bra så vi fortsatte framåt! Tog bara en kort runda dels eftersom det var sent och eftersom det var träning dagen efter (idag alltså ;))


erbjudande: hööks




tipsar om hooks.se!

Webshopen kan jag kolla årtal i, eller ja, nästan ;)
Kollar minst en gång/dag!

Jag tipsar om hooks.se eftersom det alltid finns bra/roliga erbjudanden och oftast någon tävling :D Just nu finns den här tävlingen:



Om man är medlem på hooks.se kan man dessutom prenumerera på ett nyhetsbrev vilket är bra!

har en idé om ett tips/dag, hade det varit kul?





ljusblå outfit




allt kan klickas hem det på hooks.se 

Rosa är också väldigt fint till vita ponnys, men jag gillar inte rosa så mycket så då blev det ljusblått! Allting kan även beställas i rosa och schabraket och benskydden finns i ljuslila också :D

vad tycker ni, är detta något att spara till?



nu ska bloggen funka igen!



http://faq.blogg.se/2011/may/driftmeddelande.html

det var "bara" driftproblem som gjorde att man inte kunde se inläggen i helgen...


Flyinge

Idag var jag i Flyinge på Prova-På-Dag inför att jag har sökt Natur Hippologi till gymnasiet. Först var vi på Polhem i Lund o sen åkte vi till Flyinge. Guindning i stallen, ridhusen o anläggningen, info om utbildningen o sen ridning! Jag fick en häst som hette Black Magic, det är lite konstigt att sitta upp på en häst som man inte vat någonting alls om o det kändes lite ovant eftersom han var mycket större än vad jag är van vid, men jag tyckte det gick bra.
Jag är nog en av dom få som längtar till sommaren är slut o man får börja skolan igen. Tänk att få tillbringa en dag i veckan på Flyinges jättestora anläggning, med deras fina hästar o med deras bra tränare o lärare, på skoltid! :)




Körstallet, ute


Körstallet, inne
                                                                              

skrämd

idag blev jag riktigt skrämd! Hade grimma på henne (pappa  betade henne) och så skulle jag byta till träns, då ville hon såklart inte så vi flytade henne till ett ställe utan gräs. Tog tyglarna över halsen på henne och tog av grimman. Men då blev hon sur och skulle gå iväg. Självklart bara till gräset så jag lät henne hållas. Men vid gräset när jag sulle tränsa dummade hon sig och ville absolut inte, ökade och sprang iväg. Då kune inte jag hålla lngre och pappa försökte men hon slet sig och sprang iväg. jag blev jätträdd och skrek bara "blondie, sluta, stanna"! Jag vet att jag inte orde gjort så för hon blev ju bar amer rädd, men jag var jätterädd för att hon skulle fastna i tränset eller skada sig på annat sätt.! Men hon fick av tränset på ngt sätt och sprang tillbaka till gräset där en tjej hjälpte mig att tränsa. Sedan gick vi ut en sväng och tbx, släppte henne i hagen. Men som sagt jag blev jätterädd så jag tänkte inte riktigt.


Film från helgen

Här kommer ena filmen från Pay & Riden i söndags :)




                                                                                        

hästplugg

          

klicka på bilderna så blir de större! :) BILKÄLLOR: http://www.smakprov.se/ och http://www.bok.nu/ och http://www.bokus.com/

snart hästplugg, faktiskt rätt kul att läsa hästfaktaböcker :) känner att jag vill lära mig mer! :D


ridningen var också *suck*



RANDOM PICS, KLICKA SÅ FÖRSTORAS DEM! :D

Blää! Först skulle jag rida i paddocken men
visste inte om jag fick eftersomd et stod massa bilar och så vid ridhusen och paddockarna. Ingen syntses till i paddocken så jag visste som sagt inte om jag fick rida eller inte. Men efteråt fick jag veta att det var treårsuppvisning i ridhuset. Iallafall så red vi lilla femminutersrundan och tänkte gå ut på fältet och in i skogen. Men när vi kom till fältet kom det två bilar så vi ledde in Blonie på gräset där hon såklart skulle äta gräs fast vi försökte få henne att sluta. Efter att bilarna kört förbi gick vi hemåt med henne. Sedan kom vi till skogsingången och där ville hon inte heller gå in så hon backade och gick i sidled och vetejfan!
J A G  V E T  A T T  M A N  I N T E  S K A   G E  U P P  S Å  L Ä T T!



*suck*



hästen jag hade på islandsridningen

Jag lovar, Blondie gillar inte lördagar!
Först tjurade hon i boxen. Vägrade stå still fast hon hade fått lite mat. Hon ville promt gå ut så hon gick ut och jag kunde inte på stopp på henne! Så det slutade med att jag tränsade henne och ryktade henne utomhus. Efter ridningen skulle jag tvätta av henne för hon var jätteskitig xD Först lät hon sig mutas med morötter men sedan ville hon inte mer. Så hon fick gå ut i hagen :P Sedan när jag hade mockat, fixat mat och hö gick jag ut till hagen och då vill hon såklart komma in haha, dream on ;)


paddock, elin, grönt och skog



från islandridningen i höstas :D


Jag började rida i paddocken, gick jättebra och
jag galopperade en hel långsida :) Det enda jag ska träna på nu är få henne att få en lite långsammare galopp utan att stanna :D För om jag försöker sakta ner stannar hon oftast :P Sedan fick Elin rida på grässanden bredvid lilla paddocken och slutligen tog vi en runda och utforskade skogen i skritt för att skritta av :D


Bilder

Här kommer några av bilderna från tävlingen i söndags. Vill ni ha en film också?









                                                                                           

i have a secret

hihi :P ni får veta den till sommaren/hösten ;)
om jag kan hålla den så länge haha xP
men ja, det har med hästar att göra ;)


Pay & Jump

Jag o Tara var med på Pay & Jump i Lomma idag. Både Tara o jag var helt blå ida, hon med nytt shabrak o benlindor o jag i mörkblå jacka o ridbyxor.
I 50cm-klassen kändes hon seg o verkade inte alls tycka det var så kul med så låga hinder, hon ville hoppa högre! Hon segade o bjöd inte alls, så det blev lite felbedömmning av avståndet vid vissa hinder, jag trodde att hon skulle hoppa men så klämde hon in ett språng extra innan. Men vi kom runt banan felfritt o hoppades att hon skulle kännas bättre i nästa klass.
I 80cm-klassen gick mycket mycket bättre, hon bjöd bra, drog inte mot hinderna som hon annars brukar göra, o lyssnade bra på alla hjälper. Det var mest för mig att svänga mot rätt hinder, hon hade bra tempo o kändes jämn när hon hoppade. Felfritt här oxå, men det var väldigt nära ett stopp på sista hindret, hon drog åt sidan o sen hann jag inte förbreda henne på att hon skulle hoppa, men vi kom över.
Katarina, min tränare, startade två ekipage efter mig. Tyvär hann jag inte se hela hennes ritt, men i alla fall början, för sen skulle vi lasta. Jag är glad att Tara är så lättlastad, hon går i princip in själv.
När vi lastade av Tara innan andra starten, så var där en häst ett par transpotrer bort som började sparka väldigt mycket i transporten o det sprang dit en massa folk. Hästen hade krupit under frambommen o fastnat med frambenen framför o satt fast. Ush, mardröm, sånnt får bara inte hända! Men hästen kom loss o var inte skadad.





Fler foton o eventuellt någon film kommer kanska imorgon eller på tisdag.
                                                                                          

RSS 2.0