PONNYAKUTEN!



(länk)

TIPS! har du problem med din ponny/häst? Kanske kan du ta tips ifrån ponnyakuten :)


MALIN



Malin har ridlektion idag så det blir antagligen ingen
bloggning för henne idag. Jag tror att hon uppdaterar imorgon och kanske får ni en bild då ;) Jag vet inte när jag ska till stallet nästa gång, dagar ska ju bestämmas den här veckan och all information om hur man gör i just det stallet ska in i huvudet :P Men foderstaten kan jag! :D


GHS TV



(länk)

Jag måste tipsa om Göteborg HorseShow´s tv :)



DESIGNEN

Som ni ser sitter headern väldigt knas, men jag försöker fixa det (: Tills dess får det se ut som det gör!
Headern är gjord av Malin för er som undrar!
Designen är inte klar, infotext eller iallafall rutor som länkar till info ska sättas i menyn, sökrutan kanske ska bort, länkar kanske ska läggas till osv (: Hursomhelst är designen inte klar ännu :p

UPPDATERAT: Nu finns det bild-länkar i menyn om: Blondie och Tara Hill, Mig och Malin och bloggen (:
                       Så vill du veta något merom tex. Tara så klicka på bilden med texten "OM Blondie<3 Tara Hill <3"




OM PONNYERNA

 


Tara är en korsningsponny med mycket Connemara i sig, trorts att det inte syns. Hon är född 1994 och har tävlat mycket med sin förra ägare, framför allt hoppning.

Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Det är fint!
Vad kallar du hästen?
Tara, för det mesta

Vad kallar andra hästen?
Tara
Hur gammal är den? 17
Vilket år/månad/dag föddes den? 1994
Vilken färg har den? rödskimmel
Har den några tecken? bläs
Hur hög i mankhöjden? 146 cm
Är det ett sto/valack/hingst? sto

Vem red in/utbildade hästen? Vet inte
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Ja
Hur är den i skritten? snäll
Hur är den i traven? går ofta bättre i trav än i skritt eller galopp
Hur är den i galoppen? hon tycker det är roligast om det går fort, men snäll
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta? ja
Kan den galoppombyten? ja, men dom blir sällan helt bra
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? olika

Är hästen pigg? ibland
Är hästen trög? nja... ibalnd, inte trög kanske, men seg
Är hästen stark? inte så ofta
Är hästen het? nej
Bockar den? nej
Har du bockat med den? nej
Stegrar den? nej
Har du stegrat med den? nej
Sparkar den bakut? mja, i boxen o så surar hon vid andra hästar, så det kan väl hända
Har du sparkat bakut med den? Nej
Skenar den ofta med dig/andra? Nej, har aldrig gjort med mig!
Har du skenat på den? nej!
Är den tittig? Nej, inte jätte i alla fall

Har du badat tillsammans med den? nej
Har ni hoppat tillsammans? yes :D

Har ni galopperat på en äng tillsammans? nepp
Hoppar hästen bra? Ja!
Gillar den att hoppa? Ja!! :D
Har den bra hoppteknik? Hon kan ju hoppa bra, men hon hoppar högt oavsett hinderhöjden ;)
Hur högt brukar du hoppa med den? 50cm - 80cm
Hur ofta hoppar du den? olika :)

Står hästen i box? ja, men inte hela dagen!
Hur mycket och vad äter hästen? musli, havre o hö
Går den i hagen varje dag? ja
I en stor eller liten hage? mellanstor
Hur länge går den ute per dag? olika men ca 8-9 timmar, tror jag
Gillar den att vara ute i hagen? ja, det tror jag
Har den vindskydd i hagen? nej
Borstar du hästen före och efter ridningen? ja!
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? ja, om det är varmt ute 

Hur länge brukar ni rida varje gång? ca 45 min
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? man lär känna henne, så man får lära sig
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? privat
Vem äger hästen? Ebba
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? länge
Är hästen snäll i stallet? ja, i alla fall utanför boxen, men hon blir bättre o bättre i boxen oxå
Kan hästen stå lös i stallet? halvlös ;) men för det mesta inte
Måste hästen vara uppbunden? tror egentligen inte det
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? mest i gången



 







Blondie är ett sto född 1993 (troligen) och importerad från Irland! D-ponny ca 146 cm hög.
Har tävlat upp till Reg. LB med sin ägare Johanna.

Hon är en otroligt snäll ponny som står lugnt när man borstar henne, kratsar hovar etc. :) Om hon är ensam i boxen kan hon bli orolig och därmed "bufflig", men det är något vi tränar på!

När man rider anpassar hon sig efter ryttaren vilket känns tryggt!
Vad heter hästen? Blondie
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? LOVE IT! <3
Vad kallar du hästen? blondie, blondan, sötnos, tjejen och mer ;)
Vad kallar andra hästen? blondie, har nt lärt andra än familjen mina andra smeknamn
Hur gammal är den? 20
Vilket år/månad/dag föddes den? 1993, troligen
Vilken färg har den? skimmel
Har den några tecken? nej
Hur hög i mankhöjden? 146 cm
Är det ett sto/valack/hingst? sto

Vem red in/utbildade hästen? ngn på irland tror jag
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? haha det har jag inte frågat
Hur är den i skritten? som man vill, oftast
Hur är den i traven? inte studsig enligt mig
Hur är den i galoppen? awesome!
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta? det tror jag
Kan den galoppombyten? vet ej
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? inte när jag rider :p

Är hästen pigg? ibland ;)
Är hästen trög? nja, barfa om det är varmt, men då förstår man ju?
Är hästen stark? inte så ofta
Är hästen het? jag har inte märkt av det
Bockar den? nej, men vill hon så kan hon
Har du bockat med den? nej
Stegrar den? nej
Har du stegrat med den? nej!
Sparkar den bakut? nej, men hon kan om hon vill
Har du sparkat bakut med den? Nej
Skenar den ofta med dig/andra? Nej, har aldrig gjort med mig!
Har du skenat på den? nej :)
Är den tittig? Nej, det tkr jag inte! :D

Har du badat tillsammans med den? nej
Har ni hoppat tillsammans? yes :D
Har ni galopperat på en äng tillsammans? nepp
Hoppar hästen bra? Ja!
Gillar den att hoppa? Ja!! :D
Har den bra hoppteknik? det tror jag? är inte så bra på att se sånt och har nt frågat
Hur högt brukar du hoppa med den? 55 cm som högst
Hur ofta hoppar du den? olika :)

Står hästen i box? ja, men inte hela dagen!
Hur mycket och vad äter hästen? 10 kg hö, betfor, havre, lucern och chevenal - nu alltså
Går den i hagen varje dag? ja!
I en stor eller liten hage? den är stor tror jag :)
Hur länge går den ute per dag? olika men ca 8 -  tim per dag o jag har räknat rätt
Gillar den att vara ute i hagen? ibland, inte på vintern
Har den vindskydd i hagen? nej
Borstar du hästen före och efter ridningen? ja!
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? svampar om hon blir lite svettig

Hur länge brukar ni rida varje gång? 30 - 45 min
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? hon anpassar sig efter ryttaren ♥
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? privat
Vem äger hästen? Tina och Johanna :)
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? tills hon dör ♥
Är hästen snäll i stallet? ja, för det mesta ;)
Kan hästen stå lös i stallet? haha nej, det skulle nog inte vara så bra :P
Måste hästen vara uppbunden? ja
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? bådeoch




OM OSS

Sara :)



Jag heter Sara och ridit i tre år!
Men jag har tillbringat 3,5 år i stallet då jag gick en "lära känna hästen"-kurs innan jag började rida :) Har ridit på ridskola i ca 2,5 år, slutade i höstas (hösten 2010) för att satsa på ridning med min dåvarande medryttarponny. Tyvärr varade det inte länge och hon fick avlivas i september!

Jag har sedan dess testat 2 ponnyer, men kännde att ingen av dem passade mig. Så jag fortsatte att leta och hittade Blondie, eller det var pappa :P Hans arbetskompis har en fru som har hästar och dem behövde hjälp! Så jag åkte och kollade på Blondie och hon var hur snäll som helst, lite "Maya tillbakablick" eftersom hon också gillade att gosa. Verkade iallfall som att Blondie gillade att gosa och bli ompysslad, hon hade inget emot att bli borsta :P

På min fritid (när jag inte rider) gillar jag att vara med kompisar, sitta vid datorn, gå på stan och mer :P


  




Malin :)



Jag heter Malin o jag har ridit sedan 2001.
De första två åren red jag på Lomma ridklubb, o sedan bytte jag till Lödde. Jag är jättenöjd med det bytet o har faktiska aldrig ens funderat på att sluta, trots att jag har gått igenom flera olika medryttarponnyer, som jag sällan har trivts riktigt bra tillsammans med. 2009 slutade jag på handboll för att lägga all min lediga tid på hästar, då med min medryttarponny Rebell, som tyvärr såldes i november samma år. Efter det hittade jag ganska snabbt Minette, som också tog ifrån mig alldeles för tidigt, (när hon var 22) eftersomm hon fick fång som inte gick att bota. Nu har jag hittat en ponny som jag hoppas får stanna hos mig längre, Tara.

När jag inte är i stallet tycker jag mycket om att fota, segla o vara med kompisar, o annat kul. :)

OM BLOGGEN

INFO KMR


RSS 2.0